Roadmaster - IRI-mittauslaite

Käyttökohteet

Roadmasteria käytetään Maailmanpankin kehittämän IRI-mittausperiaatteen mukaiseen tienpinnan tasaisuuden (ajomukavuuden) mittaukseen. Roadmaster-laite sisältää kiihtyvyys- ja pulssianturin, elektroniikkayksikön ja kannettavan tietokoneen. Se voidaan asentaa helposti lähes mihin tahansa ajoneuvoon: henkilöautoon, pakettiautoon tai kuorma-autoon.

Roadmasteriin voidaan liittää differentiaalinen tai tavallinen GPS-laite, jolloin saadaan IRI-tietojen lisäksi sijaintitieto (pituus- ja leveyspiiri tai x-y koordinaatit).

Lisäksi Roadmasteriin voidaan liittää erillinen käyttö- ja inventointinäppäimistö esim. vaurioinventointiin.

Roadmasterilla on seuraava hyväksyntä: PANK-5206 (Päällysteen pituussuuntaisen tasaisuuden mittaus (IRI ja IRI4), Roadmaster).

Mittausperiaate

Ajoneuvon taka-akselille lähelle oikeaa takapyörää asennettu kiintyvyysanturi mittaa renkaan pystysuuntaista kiihtyvyyttä, josta lasketaan edelleen tienpinnan pituusprofiili 0.5-30 m aallonpituusalueella (IRI-standardi). Mittauksen tuloksena saatu IRI-arvo ilmoitetaan tavallisesti 100 m välein. Haluttaessa voidaan tulos ilmoittaa myös esim. 5, 10 tai 20 m välein.

Suomessa käytetään päällysteiden laadunvalvonnassa VTT:ssä kehitettyä IRI4-arvoa, joka myös lasketaan Roadmastermittauksissa.

Roadmaster kalibroidaan tunnetun tieprofiilin tai ns. Golden Carin avulla. Käytännössä Roadmaster-tulosten on todettu ilman kalibrointia poikkeavan n. ±0-10% kiihtyvyysanturiin ja laseriin perustuvasta Suomessa käytetynä PTM-auton mittaustuloksista.

Tekniset tiedot

Mittausnopeus 40 - 100 km/h (80 km/h suositus)
Mittausväli < 10 cm
Tulostusväli 100 m (optio: esim. 5,10 tai 20 m)